تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما (B1 / B2)

معرفی دوره ها

 تعمیر و نگهداری هواپیما شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که برای اطمینان از ایمنی، عملکرد و کارایی هواپیما انجام می‌شود. این فرآیند شامل بازرسی‌های دوره‌ای، تعمیرات اساسی، رفع خرابی‌ها و سرویس‌های مختلف است که به منظور جلوگیری از خرابی‌های غیرمنتظره و افزایش طول عمر هواپیما صورت می‌گیرد.

در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما اغلب به موارد زیر پرداخته می‌شود:

Line Maintenance

  •  شامل بازرسی‌ها و تعمیرات سبک روزمره است که در زمان‌های کوتاه بین پروازها انجام می‌شود. این نوع نگهداری شامل بررسی‌های سریع سیستم‌ها، جایگزینی قطعات معیوب و مواردی است که باید به‌سرعت حل شوند.

Base Maintenance

  • شامل تعمیرات و بازرسی‌های بزرگ و دقیق‌تر می‌شود که به زمان بیشتری نیاز دارند. این عملیات در هنگرهای ویژه انجام می‌شود و شامل بررسی و تعمیرات موتور، سازه و سیستم‌های مهم است.

فرصت های شغلی

فرصت‌های شغلی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما به دلیل پیچیدگی و اهمیت ایمنی صنعت هوانوردی، همیشه تقاضای زیادی دارند. این شغل‌ها به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و تخصص‌های فنی نیاز دارند و در زمینه‌های مختلفی فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند. در ادامه، برخی از موقعیت‌های شغلی مرتبط با تعمیر و نگهداری هواپیما را معرفی می‌کنیم:

- تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما

- مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما

- بازرس تعمیر و نگهداری هواپیما

- تکنسین سیستم های الکترونیکی

- مهندس پشتیبانی فنی هواپیما

دوره‌های آموزشی مرتبط

آموزش‌های مرتبط با تعمیرات و نگهداری هواپیما شامل دوره‌های تئوری و عملی است که دانشجویان را برای کسب مهارت‌های فنی و تخصصی در این زمینه آماده می‌کند. برخی از دوره‌های اصلی شامل موارد زیر هستند:

دوره‌های مبتنی بر Part 66 (EASA)

 مدرک Part 66 به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • Category A: برای تکنسین‌هایی که عملیات نگهداری پایه‌ای و ابتدایی را انجام می‌دهند.
  • Category B1: مربوط به نگهداری مکانیکی و تعمیرات سیستم‌های هواپیما (موتور، هیدرولیک و غیره).
  • Category B2 : مربوط به سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی هواپیما (ارتباطات، ناوبری و غیره).
  • Category C  : برای مدیریت و نظارت بر عملیات تعمیر و نگهداری اساسی.

دوره های آموزشی B1وB2 به صورت تطبیقی برای دانشپذیران با مدرک مرتبط(کارشناسی هوافضا،مکانیک و ...) در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری برگزار میگردد.

دوره‌های تخصصی موتور و سیستم‌های هواپیما

  •  دوره‌های تعمیر موتور توربوجت و توربوپراپ: این دوره‌ها تمرکز بر تعمیر و نگهداری موتورهای جت و پروانه‌ای دارند.
  • دوره‌ سیستم های سیم کشی و اتصالات الکتریکی هواپیما(EWIS): هدف این دوره آموزش صحیح نحوه ی تعمیر و عیب یابی سیستم های سیم کشی در هواپیما ها است تا از ایمنی،کارایی و عملکرد صحیح این سیستم ها اطمینان حاصل شود.
  •  دوره‌ ایمنی مخازن سوخت (FTS) یک دوره تخصصی است که به منظور آشنایی با جنبه های ایمنی مرتبط با مخازن سوخت در صنعت هوانوردی برگزار می شود.
فهرست دوره ها

دوره تعمیر و نگهداری هواپیمای جت (حوزه مکانیک هواپیما - موتور و بدنه)

توجه: فعلا ثبت نام تنها در دوره تطبیقی B1 برای دارندگان مدارک مرتبط دانشگاهی (هوافضا و مکانیک) انجام می شود.

Turbine Aircraft Maintenance Technician Course(B1-1)

طول دوره:   حدود ۲ الی ۲.۵ سال

مدرک تحصیلی مورد نیاز:  دارا بودن حداقل دیپلم و ۱۸ سال تمام

شماره تماس و پاسخگویی:  

61024271 - 021           ۰۲۱-۶۱۰۲۲۸۸۷          ۰۲۱-۶۶۰۴۴۴۴۴

مزایا :

فارغ التحصیلان این دوره پس از شرکت در کلیه کلاس‌های دوره به مدت 2700 ساعت و قبولی در آزمون‌های ماژولی (ماژول 1 تا 11 و ماژول 15 و ماژول 17) گواهینامه و ریز نمره دانشکده را دریافت می‌کنند، پس از دریافت گواهینامه و ریز نمره، ضمن تشکیل پرونده در سازمان هواپیمایی کشوری و ورود نمرات ماژول‌ها در سایت سازمان توسط دانشکده CR سازمان را دریافت می‌کنند. این آخرین مدرکی است که توسط دانشکده به فارغ التحصیلات تحویل داده می‌شود. دارندگان این گواهی نامه از نظر سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت صدور تأئیدیه ایمنی هواپیما و قطعات آن را (در بخشهای موتور و بدنه – تجهیزات مکانیکی) جهت پرواز را دارا می باشند. سپس ایشان می‌بایست پس از اشتغال در شرکت‌های هواپیمایی به مدت 2 سال آموزش ضمن خدمت داشته باشند و این آموزش توسط شرکت هواپیمایی که در ان مشغول به کار می‌باشند به سازمان اطلاع رسانی شود و پس از این زمان است که گواهینامه B1-1 (AML) را از سازمان دریافت می‌کنند.

سایر شرایط :

  • دارندگان مدارك دانشگاهي مرتبط نظير: مكانيك وهوافضا مي توانند با شرکت در دوره تطبیقی و طی همان مراحل که در بالا ذکر شد نسبت به دریافت گواهینامه B1-1 (AML) اقدام کنند. تنها تفاوت ایشان این است که باید به جای 2 سال، 3 سال اموزش ضمن خدمت داشته باشند.

  • سوال: آیا می‌شود بدون شرکت در دوره CR سازمان را دریافت کرد؟

بله. می‌توان با حد اقل مدرک دیپلم و بدون شرکت در دوره و تنها با قبولی در آزمون‌های ماژولی مورد تائید سازمان  نسبت به دریافت CR سازمان اقدام کرد. در این مرحله برای کسانی که دارای مدرک دیپلم هستند باید 5 سال آموزش ضمن خدمت بگذرانند تا بتوانند B1-1 دریافت کنند و اگر دارای مدرک مرتبط باشند (مکانیک و هوافضا) باید 3 سال سابقه ضمن خدمت برای دریافت B1-1 داشته باشند.

  • سوال: آیا دارندگان مدرک مرتبط مانند مکانیک و هوافضا بدون گذراندن دوره می‌توانند CR سازمان را دریافت کنند؟

بله. چنانچه در بالا هم ذکر شد می‌توانند بدون شرکت در هیچ دوره‌ای تنها با قبولی در آزمون‌های ماژولی در مراکز مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به دریافت CR سازمان اقدام کنند و برای دریافت B1-1 باید 3 سال سابقه کار مرتبط به سازمان ارائه دهند که این سابقه هم باید توسط مرکزی که در آن مشغول به کار شده‌اند به سازمان ارائه شود نه توسط مراکزی که در آن آزمون داده‌اند یا دوره گذرانده‌اند.

ثبت نام :

متقاضیان دارای مدرک غیرمرتبط یا داراندگان مدرک دیپلم باید در کلیه کلاس‌هایی که در سامانه ارائه می‌شود به مدت 2700 ساعت شرکت کنند. ثبت نام در دوره به صورت درس به درس انجام می‌شود. یعنی متقاضی در یک یا چند درس که در سامانه ارائه می‌شود شرکت می‌کند. مثلا اگر بر روی سامانه درس فیزیک، ریاضی، آیرودینامیک، عوامل انسانی ارائه شده باشد، متقاضی طبق برنامه‌ای که دارد، ضمن پرداخت هزینه کلاس در یک یا همه این کلاس‌ها ثبت نام و در کلاس‌ها شرکت می‌کند. کلاس‌ها به صورت حضوری است و میزان مجاز غیبت در هر کلاس معادل 10 درصد ساعت کل کلاس است. پس اگر کلاسی 64 ساعت باشد متقاضی تنها 6 ساعت مجاز به غیبت در کلاس است و بیش از آن از کلاس محروم می‌شود و مجددا باید در کلاس ثبت نام کند و نسبت به گذراندن آن درس اقدام نماید.

چارت دروس بلند مدت    چارت دروس تطبیقی

************************************************

دوره اویونیک هواپیما

Avionic Maintenance Technician Course    (B2)

طول دوره:   حدود ۲ الی ۲.۵ سال

مدرک تحصیلی مورد نیاز:  دارا بودن حداقل دیپلم و ۱۸ سال تمام

شماره تماس و پاسخگویی:  

        ۰۲۱-۶۱۰۲۲۸۸۷          ۰۲۱-۶۶۰۴۴۴۴۴

مزایا:

فارغ التحصیلان این دوره پس از شرکت در کلیه کلاس‌های دوره به مدت 2700 ساعت و قبولی در آزمون‌های ماژولی (ماژول 1 تا 10 و ماژول 13 و ماژول 14) گواهینامه و ریز نمره دانشکده را دریافت می‌کنند، پس از دریافت گواهینامه و ریز نمره، ضمن تشکیل پرونده در سازمان هواپیمایی کشوری و ورود نمرات ماژول‌ها در سایت سازمان توسط دانشکده CR سازمان را دریافت می‌کنند. این آخرین مدرکی است که توسط دانشکده به فارغ التحصیلات تحویل داده می‌شود. دارندگان این گواهی نامه از نظر سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت صدور تأئیدیه ایمنی هواپیما و قطعات آن را (در بخشهای موتور و بدنه – تجهیزات اویونیکی) جهت پرواز را دارا می باشند. سپس ایشان می‌بایست پس از اشتغال در شرکت‌های هواپیمایی به مدت 2 سال آموزش ضمن خدمت داشته باشند و این آموزش توسط شرکت هواپیمایی که در ان مشغول به کار می‌باشند به سازمان اطلاع رسانی شود و پس از این زمان است که گواهینامه B2 (AML) را از سازمان دریافت می‌کنند.

سایر شرایط :

  • دارندگان مدارك دانشگاهي مرتبط نظير: الکترونیک، برق  مي توانند با شرکت در دوره تطبیقی و طی همان مراحل که در بالا ذکر شد نسبت به دریافت گواهینامه B2 (AML) اقدام کنند. تنها تفاوت ایشان این است که باید به جای 2 سال، 3 سال اموزش ضمن خدمت داشته باشند.

  • سوال: آیا می‌شود بدون شرکت در دوره CR سازمان را دریافت کرد؟

بله. می‌توان با حد اقل مدرک دیپلم و بدون شرکت در دوره و تنها با قبولی در آزمون‌های ماژولی مورد تائید سازمان  نسبت به دریافت CR سازمان اقدام کرد. در این مرحله برای کسانی که دارای مدرک دیپلم هستند باید 5 سال آموزش ضمن خدمت بگذرانند تا بتوانند B2دریافت کنند و اگر دارای مدرک مرتبط باشند (مکانیک و هوافضا) باید 3 سال سابقه ضمن خدمت برای دریافت  B2 داشته باشند.

  • سوال: آیا دارندگان مدرک مرتبط مانند الکترونیک و برق بدون گذراندن دوره می‌توانند CR سازمان را دریافت کنند؟

بله چنانچه در بالا هم ذکر شد می‌توانند بدون شرکت در هیچ دوره‌ای تنها با قبولی در آزمون‌های ماژولی در مراکز مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به دریافت CR سازمان اقدام کنند و برای دریافت B2 باید 3 سال سابقه کار مرتبط به سازمان ارائه دهند که این سابقه هم باید توسط مرکزی که در آن مشغول به کار شده‌اند به سازمان ارائه شود نه توسط مراکزی که در آن آزمون داده‌اند یا دوره گذرانده‌اند.

چارت دروس بلند مدت     چارت دروس تطبیقی B2

*************************************************

سؤالات متداول درخصوص دوره های B1 و B2

  • چه کسانی می توانند در دوره کامل B1 و B2 شرکت نمایند؟

هر یک از دو دوره "تعمیر و نگهداری موتور و بدنه هواپیماB1-" و"اویونیک هواپیما B2-" برای متقاضیان با مدرک تحصیلی دیپلم , و مدارک غیرمرتبط با صنعت هوانوردی یک دوره کامل و بین 2 الی 2.5 سال طول خواهدکشید

  • چه کسانی می توانند در دوره های تطبیقی ثبت نام نمایند؟

* مدارک تحصیلی مرتبط جهت شرکت در دوره تطبیقی تعمیر و نگهداری موتور و بدنه هواپیما، رشته مکانیک و زیرشاخه های آن و رشته هوافضا می باشد. با مدرک تحصیلی مرتبط اعلام شده ، مدت دوره کوتاه‌تر خواهد شد. هر چند این افراد می‌توانند بدون شرکت در دوره هم در امتحانات ماژولی شرکت کنند و در هر دو صورت می‌بایست پس از دریافت CR سازمان 3 سال سابقه کار مرتبط به سازمان ارائه دهند. دوره تطبیقی تنها به جهت آشنایی متقاضی ارائه می‌شود.

  • طول مدت ترم ها چقدر می باشد؟

دروس به صورت ترمیک ارائه نمی‌شود، بلکه دوره B2 یا B1-1 مجموعه‌ای از دروس است که باید متقاضی در همه این کلاس‌ها به مرور شرکت کند.

  • امتحانات به چه صورت برگزار می گردند؟

امتحانات تئوری به صورت کامپیوتری و در مرکز آزمون برگزار می گردد و حداقل نمره قبولی دانش پذیر 75 از 100 می باشد. دانش پذیر لازم است پس از پایان هر ماژول شخصا" و از طریق سایت (ضمن پرداخت هزینه امتحان ماژول) در امتحان مربوطه  ثبت نام نماید.  قابل توجه اینکه هر ماژول می تواند شامل یک یا  چند درس باشد که پس از پایان آموزش تمام آن دروس، دانش پذیر مجاز به شرکت در امتحان آن ماژول خواهد شد. مثلا" در مورد ماژول 3  که شامل 6 درس است دانش پذیر پس از گذراندن هر 6 درس، مجاز به شرکت در آزمون مربوطه خواهدبود.

  • در صورت عدم کسب نمره قبولی در امتحانات؛ چه باید کرد؟

در صورت عدم کسب نمره قبولی در امتحان یک ماژول، دانش پذیر می بایست در امتحان تجدیدی آن ماژول شرکت نماید و هزینه امتحان تجدیدی از دانش پذیر اخذ خواهد شد.

از بین آزمون های ماژول ها، سه ماژول 7 ، 9 و 10 دارای آزمون تشریحی نیز می باشند که حداکثر 2 سؤال دارد و نمره قبولی آن نیز 75 از 100 می باشد.

  • آیا دانش پذیران دوره تطبیقی باید در آزمون های ماژول های مربوطه شرکت کنند؟

بله. تطبیق دروس به معنی عدم التزام به شرکت در کلاس است نه آزمون.

  • چگونه گواهی نامه پایان دوره خود را دریافت می کنیم؟

 در پایان دوره، دانش پذیر از دانشکده گواهی نامه پایان دوره رادریافت کرده وبعد از آن، مدارک دانش پذیر از سوی دانشکده به سازمان هواپیمایی کشوری (از جمله ریز نمرات دوره آموزشی) ارسال خواهدشد. این امر منجر به تأیید و صدور گواهی نامه موقت، مبنی بر موفقیت ایشان در آزمون های کتبی سازمان می شود. در ادامه دانش پذیر با ارائه این گواهی نامه به یکی از ایرلاین ها (به شرط پذیرش) می تواند برای شروع دوره2 ساله تجربه کاری خود اقدام کند و در پایان این مدت در صورت تأیید عملکرد ایشان از سوی ایرلاین، به سازمان معرفی شده تاگواهی نامه رسمی خود را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند.

  •  آیا داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای گذراندن دوره الزامی است؟

 نداشتن کارت پایان خدمت یا معافیت، مانع شرکت در دوره های آموزشی دانشکده و اخذ گواهی نامه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نخواهد بود. از آنجا که این دوره ها زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری برگزار می گردد، لذا متقاضیان دوره های آموزشی آزاد دانشکده، دانش پذیر محسوب شده در نتیجه از معافیت تحصیلی برخوردار نخواهند بهر یک از دو دوره "تعمیر و نگهداری موتور و بدنه هواپیماB1-" و"اویونیک هواپیما B2-" برای متقاضیان با مدرک تحصیلی دیپلم یک دوره کامل و بین 2 الی 2.5 سال طول خواهدکشید.

در صورت عدم کسب نمره قبولی در امتحان یک ماژول، دانش پذیر می بایست در امتحان تجدیدی آن ماژول شرکت نماید و هزینه امتحان تجدیدی از دانش پذیر اخذ خواهد شد.

از بین آزمون های ماژول ها، سه ماژول 7 ، 9 و 10 دارای آزمون تشریحی نیز می باشند. ماژول 7 شامل 2 سؤال  و ماژول 9 و 10 شامل یک سوال است. نمره قبولی آن نیز 75 از 100 است.

  •  آیا برای شرکت در دوره های آموزشی دانشکده و کسب گواهی نامه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری؛ محدودیت سنی وجود دارد؟

حداقل سن جهت اخذ مدرک از سازمان هواپیمایی کشوری، 18 سال است و محدودیت حداکثر سن ندارد. ولی ممکن است شرکت های هواپیمایی برای استخدام در قوانین داخلی خود محدودیت سنی داشته باشند.

  • شرایط اشتغال در حوزه "تعمیر و نگهداری هواپیما" و " اویونیک هواپیما" چیست؟

درخصوص بحث اشتغال می بایست شرایط جذب را از خود شرکت های هواپیمایی جویا شوید.

  • آیا برای شرکت در آزمون ها حتما باید در دوره ها شرکت کرده باشیم؟

خیر. در صورتی که دانشپذیر بخواهد می تواند طبق ضوابط به صورت خودخوان ماژول ها را بخواند و در امتحانات مراکز مورد تائید شرکت کند و در صورت قبولی در همه ماژول ها cr سازمان را دریافت نماید. پیشنهاد می شود برای اطلاع از قوانین به part66 مراجعه فرمایید.

توجه فرمایید:

 - کلاس های آموزش های آزاد  به صورت حضوری برگزار می کند.

- با توجه به اختصاص کلیه ظرفیت خوابگاه دانشکده به دانشجویان اکادمیک و نبود ظرفیت کافی به هیچ عنوان خوابگاه به دوره های آزاد تعلق نمی گیرید.

پیش ثبت نام دوره تطبیقی B1

کد : 9911669

مبلغ نهایی : 20,000,000 ريال

توضیحات : مبلغ پرداختی به عنوان پیش ثبت نام بوده و مبلغ نهایی در هنگام شروع دوره دریافت خواهد شد.
این دوره ویژه متقاضیان مدارک مرتبط (مکانیک ،هوافضا،...) می باشد.

ظرفیت کل : 15

ظرفیت باقیمانده : 5

دسته بندی : تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما

منابع و كتب آموزشي دوره هاي B1 , B2

کد : 9911135

مبلغ نهایی : 2,000,000 ريال

توضیحات : براي استفاده از كتب آموزشي دانشكده پس از پرداخت هزينه، وارد اكانت خود شويد و سپس به بخش سيستم آموزش مجازي LMS مراجعه كنيد سپس ورود به سيستم LMS را بزنيد در اين بخش قسمت منابع قابل رويت است.

ظرفیت کل : 1000

ظرفیت باقیمانده : 863

دسته بندی : تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما